Tuesday, August 7, 2012

posa kecik2

BismillahirRahmannirRahim... tetiba ja terpikir :)
dlu2 time nie dh cibuk tnya mak nak msk pa berbuka satgi...hihihihi, pastu dlu2 kn (time budk2 hingusan) posa slalu jatuh time cuti seklh n musim panas...da cra tsndiri tau time tu...amek tuala GOOD MORNING... bshkan ngn air, pastu letak kt muka...geleng kpla mak tgk (mcm kita sorg je kn yg posa time tu)....seingt kite, ms pra sklh tggl 4 hari (hbs cekeding bdn nie punya posa)...pastu msuk darjah 1 tgl 2 hr.... next...n next....year dh x tggl smpai skrg kecuali laaaa 'cuti' yg mmg wajib tggl kan...alhamdulillah....so citer nie slalu jd motivte kat ank2 menakan yg kecik2 tu...ckp cenggini arrrr ngan depa " achu dlu kecik2 dh posa tau....klu xposa xdpt bju raya (pdhal xposa dlu pon mak bg bju raya gak) sj arrrr wt ns tmbh citer nk latih dorg posa kecik2 lg....dh besar pnjg pyh nk latih...nt penyegan ( mls) je nk posa....kan2.... dorg xtau achu dorg dlu berhmpas pulas nk hbskn sebulan....hihihihi...tu citer dlu, skrg x lg.....lg mau posa penuh daaaa laaaa, xmau pontng2, tp nk wt cmne kn.... fitrah azali (",) tu laaa kekurgn agama seorg wanita berbndng lelaki...

baca dan faham:
Dalam sebuah riwayat Muslim dituliskan: Wanita diciptakan dari tulang rusuk yang tidak akan membuatmu lurus di jalan. Jika kau hendak menikmatinya, maka kau dapat menikmatinya dan padanya ada kebengkokan. Jika kau berusaha untuk meluruskannya, maka kau akan membuatnya patah. Dan bila kau mematahkannya bererti kau telah menceraikannya.

Dari Abu Said Al-Khudri r.a yang berkata: Rasulullah sedang hendak melakukan sembahyang Aidil Adha atau Aidil Fitri dan di jalan baginda berselisih dengan kaum wanita. Baginda bersabda: Wahai para wanita, tidak pernah aku lihat wanita yang kurang akal dan agamanya yang dapat membuat hati lelaki tertarik melebihi kamu semua. Para wanita tadi bertanya: Apa yang membuat agama dan akal kami kurang ya Rasulullah? Rasul bersabda: Bukankah kesaksian seorang wanita adalah separuh dari kesaksian seorang lelaki? Mereka menjawab: Benar. Baginda meneruskan: Itulah yang membuat akal mereka dianggap kurang, dan bukankah bila ia sedang haid ia tidak boleh sembahyang dan puasa? Mereka menjawab: benar. Rasul melanjutkan: Itulah yang membuat agamanya kurang. (Bukhari dan Muslim)

Ibnu Taimiyah mengatakan: Allah s.w.t berfirman: Jika tidak ada dua orang lelaki, maka boleh seorang lelaki dan dua orang perempuan dari saksi-saksi yang kamu redhai, supaya jika seorang lupa maka seorang lagi mengigatkannya.

Adapun kekurangan akal padanya telah dijelaskan oleh Nabi S.a.w bahawa ia mengalami kekurangan jumlah sembahyang dan puasa pada masa-masa haid dan nifas.

syukrun jazilan http://tamanlebah.blogspot.com

No comments:

Post a Comment